V krajině Zdeňka Buriana

Autor: Jiří Pětioký | Jana Košťálová
Fotografie: Jiří Pětioký | Jana Košťálová
Štítky: 2014 | Chile | Conguillío | Jižní Amerika

Chilskou provincii Araukánii vyhledávají filmaři z celého světa, aby tu točili filmy z pravěku. Tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana. Sopky, jezera a lávová pole obklopují rozsáhlé araukáriové lesy. Dostali jsme se do pravěku naší planety. Není žádné jiné podobné místo na Zemi jako Národní park Conguillío ...

Na konci ospalého městečka Curacautín mává malý Johanides na projíždějící auta. Podél dřevěných jednopatrových domků pobíhají zvědaví vořeši. V Chile se nečeká dlouho. Záhy se vezeme na korbě jeepu. Silnici lemují husté araukáriové lesy. Lehce prší a naše slova se ztrácejí v kapkách deště dopadajících na jejich jehličí. Rostou tu už 150 milionů let. Přijíždíme k laguně Captrén, kde platíme rangerům poplatek a dostáváme mapku. Pak už je to jen asi 8 kilometrů k velké laguně Conguillío. Nad ní se zdvíhají svahy obřího vulkánu Llaima (3125m). Jeho kužel i vršky ostatních sopek jsou pod sněhem. Před několika dny tu hustě sněžilo. V bouři se pod vrcholem Llaimy ztratila skupina vulkanologů. Pátrání stále probíhá.

Ubytování nacházíme v útulném kempu na břehu jezera. Poprvé v Chile stavíme náš stan. Vamos a la playa. Je liduprázdná, jen občas někde piknikují domorodci v černém sopečném písku. Pokračujeme vzhůru do kopců. Pěšina vede mezi vysokými stromy, které nás kryjí před deštěm. Z mlhy občas vykukuje úbočí Llaimy. Dostáváme se do místa, kde je les řidší. Kolem nás se nabízejí pohlednicové výhledy na okolní hřebeny pokryté araukáriemi. Vypadají jako obří houby s dlouhými stonky, zakončenými malými klouboučky. Blížíme se k vyhlídce na pohoří Sierra Nevada. Slunce vylézá z mraků. Ze sopečného písku se vypařuje voda. Vrcholky jsou pokryty sněhem, z kopců spadají dolů nitky vodopádů. Pod námi se v paprscích slunce zrcadlí Laguna Conguillío, kterou stráží stratovulkán Llaima. Jsme tu sami v Jurském parku na konci světa. Značená stezka vede dál k termálním pramenům u Río Blanco, ale dnes večer se už spokojíme s teplými sprchami v kempu.

Noc byla studená, ale sluníčko rychle zahřívá prokřehlé kosti. Obloha je po včerejší bouřce jako vymetená. U jezera je najednou jak na koupání. Ta nejlepší odměna nás ale teprve čeká. Skrze clonu obřích araukárií konečně spatřujeme Llaimu v celé její kráse.

Na břehu jezera si půjčujeme kvalitní horská kola a vyrážíme po cestě na Melipeuco. Svažuje se prudce dolů. Objíždíme zasněžený vulkán. Naposledy vybuchl v roce 2008. Na jeho východních svazích stéká zkamenělá řeka. První zastávku děláme u malého jezírka Arcoiris po dvou kilometrech cesty. Pak projíždíme lávovým polem. Dorážíme k laguně Verde. Slunce pálí, písečná pláž a průzračná voda vybízí ke koupání.

Vracíme se k laguně Conguillío. Obědváme smažené placky, které nám za pár pesos připravila dobrosrdečná, šedovlasá babička. Balíme stan. Ostré jižní slunce nám nemilosrdně propichuje kůži. U jezera stopujeme jeepa. Johanka se napresuje mezi posádku jak do airbagu, já mám protekční místo u okýnka. Vůz nás dováží do městečka Melipeuco. Naším dalším cílem je známé středisko Pucón s legendárním vulkánem Villarica. Dorážíme do něj večer rudí jako indiáni z kmene Mescalerů.

Praktické informace

Doprava
Do parku se obvykle vyráží z města Temuco. Ze Santiaga sem trvá cesta 9 hodin. Jede se po Panamericaně. Dále je možné pokračovat přes Curacautín (sem trvá cesta z Temuca 2 hodiny) nebo přes Melipeuco. Bus z Curacautínu do NP jezdí v 6 a v 18 hodin. K jezeru Captrén se dostanete za cca 2 hodiny. Není ovšem problém chytit stopa. Taxík z Curacautínu stojí cca 20000 CLP. Ke konci se jede po nezpevněné cestě, která vyžaduje bytelnější vozidlo.

Pravidla v NP Conguillío
Vstup do NP stojí pro dospělého 4.500 CLP. Dostanete mapku se zakreslenými turistickými cestami. CONAF se tu o servis stará bezvadně. Cesty jsou udržované a dobře značené, nikde ani smítko odpadu.

Kempování stojí v sektoru mochileros 5.000 CLP na osobu/noc. V kempu fungují do 19:00 teplé sprchy. U laguny Conguillío je malý krámek, kde lze koupit základní potraviny. K vaření jsou určeny dřevěné přístřešky. Vařič a nádobí musíte mít vlastní.

U recepce kempu lze půjčit kajaky nebo kola. Za půjčení kvalitního horského kola jsme zaplatili za oba 6.000 CLP.

Horské výzvy
Výstup na Llaimu se nabízí s průvodcem za velké peníze (cena se liší podle počtu lidí a zahrnuje půjčení výstroje, zřejmě cepínu a maček). Jde o dvoudenní akci, přespává se v jakési boudě na svahu sopky.

Užitečné odkazy

NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile NP Conguillío, tady ožívají obrazy Zdeňka Buriana - sopky, jezera, lávová pole a araukáriové lesy, Chile