Fotoreportáž z Posvátného údolí

Fotografie: Vladimír Linhart | Lucie Mičková
Štítky: 2019 | Cuzco | Jižní Amerika | Peru | Sacred Valley

V ulicích Cuzca

Cuzco (používá se i Cusco) nás překvapuje tím, jak je hezké. Na to v Peru nejsme vůbec zvyklí. Tohle město je, alespoň v centru a jeho okolí, pěkně udržované, čisté, plné malebných kamenných uliček a barevných peruánských výrobků a suvenýrů. Kolem dokola zelené kopce a bílé mraky. O co je Cuzco krásnější, o to víc je tu turistických naháněčů. Lákají nás doslova na každém kroku a na všechno - na výlet, na masáž, do restaurace, do taxíku, na ubytování, koupit si pití, jídlo, suvenýr, pohladit si lamu. Je jich tolik, že trochu kazí jinak romantickou, k procházkám vybízející atmosféru města.

Incké ruiny nad Cuzcem

Kousek nad městem se nachází hrstka starých inckých staveb. Vstup na ně je ale velmi draze zpoplatněn. A tak se jen taxikářem necháváme popovézt na konec vyhlídkové trasy a dle jeho rad procházíme to, co je zdarma. Samozřejmě si řekne o odměnu za poskytnuté služby, ale není tak vysoká, jako oficiální vstupné. Nejkrásnější jsou volně se pasoucí koně na zelených loukách a výhled na červené střechy Cuzca.

Sacred Valley

Když už jsme v Cuzcu, bývalém hlavním inckém městě, a kolem nás jsou všude incké ruiny a památky, chceme je trochu prozkoumat. Bohužel se ukazuje, že cestování na vlastní pěst tu není úplně jednoduché. A tak, abychom něco viděli a zároveň nemuseli nic moc řešit, se necháváme lapit a jedeme objevovat krásy Posvátného údolí s organizovaným jednodenním zájezdem.

Peruánské zvyky a lákadlo na turisty

Naše první zastávka je v malé ospalé vesničce Chinchero. Vedle ní jsou k vidění zbytky inckých staveb. Mnohem zajímavější je návštěva u peruánských žen, které nám ukazují, jak se zpracovává vlna z lam a ovcí. Dostáváme místní koka čaj, sedíme vedle ohrádky s morčaty, zatím živými, a díváme se na ruční mytí špinavé vlny a její barvení přírodními barvami. Ženy jsou v krojích a vše probíhá velmi primitivním způsobem. Vybavení příbytku je taky velmi skromné a jednoduché. Otázkou ale zůstává, na kolik je celá tahle ukázka tradic autentická a na kolik je to jen divadlo pro turisty. Všude kolem jsou samozřejmě vystavené výrobky určené k prodeji, na podlaze mistička na drobné. Ať je to tak či onak, jako exkurze do minulosti je to skvělé.

Moray

Pokračujeme dál po stopách Inků a navštěvuje údolí Moray. Prý to tu dříve sloužilo jako přírodní laboratoř, kde se pěstovaly různé druhy zeleniny a ovoce. Zda je to vážně pravda, nikdo neví...

Salineras, solná jezírka

Další zastávka je u tisíců terasovitých solných jezírek napájených malým slaným pramenem a využívaných pro těžbu soli. Jsou asi třicet centimetrů hluboká a po odpaření vody zůstane sůl. Takto to tu dělali již před Inky a nepřestali dodnes. Sůl je samozřejmě léčivá a ke koupi.

Ollantaytambo

Kvůli nabitému programu máme na prohlídku Ollantaytamba jen hodinu. Utíkáme tedy našemu pomalému a nudnému průvodci a první incké památky, které stojí za to, poklusem objevujeme sami. Jsou opravdu rozlehlé. Právě sem se uchýlil a vzdoroval španělským dobyvatelům incký král. Procházíme se po ruinách, těsně pod námi leží nové město a naproti zelené hory s dalšími ruinami. Tady to rozhodně atmosféru má. Tyhle incké trosky se nám opravdu líbí. A dokonce tu potkáváme první lamu v celém Peru, kterou si můžeme vyfotit zdarma!

Pisac

Poslední bod výletu je město Pisac, kde k velkému překvapení, navštěvujeme incké ruiny. Jsou mnohem méně zajímavé než v Ollantaytambu. Kocháme se tady spíš výhledy na okolní kopce. Ty jsou v Peru asi to nejlepší, co tu mají. Bohužel je deštivá sezóna a nejvyšší zasněžené vrcholky hor jsou ukryté v mracích.

Výlet je u konce, naše síly taky. Zítra hurá na Machu Picchu, na ten slavný incký klenot.

Praktické informace

Jednodenní výlet kupujeme jen den dopředu. Všechny cestovky ve městě nabízí prakticky to samé. Ráno vás naloží do dodávky a večer přivezou. Trochu smlouváme a na jednoho to vychází 420 CZK včetně oběda.

Lístek na atrakce v okolí se musí koupit v balíčku. Buď jen Posvátné údolí za 490 CZK nebo komplet všechno za dvojnásobek.

Na náměstí Sv. Františka, kousek od hlavního náměstí jsou dobré restaurace s tříchodovým menu (oběd/večeře) kolem 80 CZK.