Lázeňská pohoda: Chusmiza

Autor: Martin Linhart | Jiří Šurman
Fotografie: Martin Linhart | Jiří Šurman
Štítky: 2014 | Chile | Chusmiza | Colchane | Jižní Amerika

Ráno přináší změnu nálady, je nádherně jasno a teplo. Ze zásob na pokoji improvizujeme snídani. Testujeme plynové bombičky. Vaříme vajíčka, abychom s sebou vezli už jen hotová, pěkně natvrdo! Dnes hodláme pokračovat k Národnímu parku Isluga (Parque Nacional Volcán Isluga). Byla by však škoda odjet jen tak. Narychlo. Ukazuje se, že starý pán, který nás včera vítal, je majitelem tohoto hospedaje (Munata Chusmiza). Čtyřiaosmdesátiletý Luis Humberto Carvajal Pérez a jeho pomocnice Sidonye nás zvou na ranní kávu ...

Pan Carvajal je autorem několika publikací o historii obce. Býval řidičem kamionu. Dlouhé roky křižoval panamerikánu, má velký přehled a bystrou mysl. Zajímá nás, co přiměje ženu opustit Valparaíso a usadit se v maličké osadě uvnitř hor? Povídáme si a nad starými obrázky a dobrou kávou čas rychle plyne. Pan Carvajal nás ujišťuje, že až na bolivijskou hranici do Colchane je dokonalý asfalt. V Colchane má být i benzinka. Oba nás před odjezdem posílají nahoru nad vesnici, kde jsou lázně. Označení „lázně“ se nám moc nechce věřit. A nechce se nám ani chodit. Startujeme proto Hiluxe, loučíme se obtěžkáni drobnými a užitečnými dárky a vyjíždíme nahoru. Vítá nás správce, pan Salazar. Lázně jsou obecní, od pana Carvajala jsme se dozvěděli, že o svou vodu musela vesnice tvrdě bojovat. Jakási soukromá společnost měla zájem stáčet vodu do lahví a hrozilo, že místní obyvatelé časem přijdou zkrátka.

Cena je 2000/os. Nemáme drobné, tak se pan správce spokojí se 3000 za oba. Docela zíráme. Z okolních skal vyvěrá horký pramen, který napájí velký otevřený bazén a ještě pár lázeňských místností s hlubokou kamennou vanou. Horká voda neustále protéká. Stačí utěsnit spodní otvor špuntem, a když je vana plná, voda normálně odtéká přepadem. Nekonečný proud udržuje vodu stále horkou. Jak důmyslné a snadné! Tak takováto kouzla udržují místní obyvatele ve skvělé kondici do vysokého věku. Člověk by řekl nehostinná pustina. Stačilo sjet z hlavní silnice a začít objevovat. Anebo si před cestou více načíst. Ale tím by se zas kouzlo částečně vytratilo.

Jirka si vychutnává horké prameny v Termas de Chusmiza, Chile

Jsme tu sami. Pan správce říká, že výletníci z Iquique dorazí až odpoledne. Užít si sobotní podvečer v lázních. Tuto zastávku jsme po více než dvou dnech na cestě a vypětí předchozího dne potřebovali. Po koupeli obhlížíme okolí. Nad dnešními novými obecními lázněmi je ještě starý chátrající areál, který musel být kdysi krásným místem plným života. Občasná zemětřesení, zub času a vandalové však vykonali své. Několik rozpadajících se budov s místnostmi hustě posetými texty a pubertálními malůvkami, rozlehlá louka s ohništi ... Dost bylo poflakování a opalování se na prudkém horském slunci. Musíme pokračovat. V ruce darovaný pytlíček s první pomocí proti nadmořské výšce. Vracíme se zpět na silnici č. 15. Čeká nás ještě solidní štreka do Colchane.

Hraniční přechod v obci Colchane (3707m) připomíná spíše prašné tábořiště. Ptáme se po benzince. Posílají nás k podnikavému Bolivijci, který nabízí naftu v plastových kanystrech po 600 pesos za litr (cca 22 Kč). Podle vůně se zdá, že je to skutečně nafta, otázkou je nakolik kvalitní. Citlivému agregátu nové Toyoty by nějaká břečka nemusela svědčit a do civilizace je daleko. Doléváme kolem 35 litrů a dva kanystry bereme s sebou. Nákup za 50 000 pesos + 5 USD za kanystry; další možnost tankování očekáváme až v dalekém Putre.

Tankování nafty podomácku na hraničním přechodu Colchane, Chile/Bolívie

Na posádku carabineros se ještě jdeme optat, jestli lze bez předního pohonu projet až do Národního parku Lauca. Moc informovaně nevypadají, ale šanci nám dávají. V hotýlku na hranici se posilňujeme výbornou kuřecí sopitou a kupujeme i čaj, na který jsme v Iquique zapomněli. Zvedáme kotvy ... opouštíme asfalt a těšíme se na divokou krásu altiplana ...

GPS

Ke stažení je k dispozici soubor ve formátu *.gdb pořízený přístrojem Garmin eTrex 30, který obsahuje záznam trasy naší jízdy z vesničky Chusmiza k hraničnímu přechodu Colchane. Po stažení doporučujeme prohlížet v Google Earth.

Ke stažení:

Profil ujeté trasy Chusmiza - Colchane (93km), Chile
Areál ubytovny Munata v osadě Chusmiza, Chile Lázeňské městečko Chusmiza - vzkvétající polopoušť v podhůří And, Chile Po silnici č. 15 pokračujeme směrem k hranicím do města Colchane, Chile Chilské altiplano s výhledem na sopku Cariquima (5350m), Chile Zasněžené hřebeny And oddělující Chile a Bolívii - nalevo výrazný vrchol Cerro Cabaraya (5869m), nebo také Cibaray, Chile Zasněžené hřebeny And oddělující Chile a Bolívii - zcela nalevo sopka Isluga (5550m), uprostřed Cerro Cabaraya - Cibaray (5869m), Chile
Martin cestou k lázním, Chusmiza, Chile Polopoušť v podhůří And, Chusmiza, Chile Městské lázně u obce Chusmiza - hlavní bazén je vidět uprostřed fotografie, Chile Hlavní bazén městských lázní, Chusmiza, Chile Martin si vychutnává horké prameny v Termas de Chusmiza, Chile Městské lázně u obce Chusmiza - hlavní bazén, Chile Jirka si vychutnává horké prameny v Termas de Chusmiza, Chile Opuštěný areál starých městských lázní, Chusmiza, Chile Opuštěný areál starých městských lázní, Chusmiza, Chile Výzdoba v areálu starých městských lázní, Chusmiza, Chile Opuštěný areál starých městských lázní, Chusmiza, Chile Opuštěný areál starých městských lázní, Chusmiza, Chile Hlavní přítok horkých pramenů do městských lázní, Chusmiza, Chile Opuštěný areál starých městských lázní, Chusmiza, Chile Polopoušť v podhůří And, Chusmiza, Chile Luis Humberto Carvajal Pérez (84) spolu s cestovateli - nalevo Martin, napravo Jirka, Chusmiza, Chile Výhledy ze silnice č. 15, po které jedeme do Colchane, podhůří And, Chile Silnice č. 15, po které jedeme do Colchane, podhůří And, Chile Náš Hilux na na silnici č. 15 a v pozadí Nevado Cariquima (5350m), Chile Jirka upravuje batohy na korbě naší Toyoty, Chile Značení silnic, Chile Nevado Cariquima (5350m), Chile Výhledy ze silnice č. 15, po které jedeme do Colchane, podhůří And, Chile Nevado Cariquima (5350m), Chile Značení silnic, Chile Čoudící sopka Isluga (5550m) a polopoušť v podhůří And, Chile Výrazný zasněžený vrchol Cerro Cabaraya (5869m), nebo také Cibaray, Chile Hraniční přechod Colchane, Chile/Bolívie Hraniční přechod Colchane a v pozadí Cerro Cabaraya - Cibaray (5869m), Chile/Bolívie Tak tady se prodávají pohonné hmoty, Colchane, Chile Bereme plnou! Colchane - Chile Snad to je opravdu nafta! Colchane, Chile Do zásoby si bereme dva žluté kanystry a jednu PETku s naftou, Colchane, Chile Natankováno a máme zásoby na přejezd chilským altiplanem, Colachne, Chile Policejní stanice - carabineros, Colchane, Chile Chutný oběd v hotelu Isluga poblíž policejní stanice, Colchane, Chile