Kde začít s lezením na písku?

Přidáno: 22.6.2010 | Datum akce: 6.6.2010
Autor: Vladimír Linhart | Martin Linhart
Fotografie: Martin Linhart
Štítky: 2010 | Bezděčín

Každý lezec, který viděl pohodu a atmosféru dokumentárního snímku Ostrov čarodějů, jistě zatoužil vyzkoušet si své lezecké umění na písku. Ne každý má však takový morál a zkušenosti, aby se rovnou rozjel na pískovcové věže do Labáku a překonával tu deseti a vícemetrové vzdálenosti mezi kruhy.

Bezděčín u Hodkovic nad Mohelkou
Pískovcové skály nad Bezděčínem, levý sektor

Pískovcovým začátečníkům doporučujeme parádní skalky poblíž Bezděčína. Celá oblast je poměrně malá, přibližně 40 cest, což bohatě stačí na první pokusy. Vlastního jištění si příliš neužijete, neboť cesty jsou poměrně dobře odjištěny kruhy. Avšak nebojte se, sem tam si nějakou tu smyci přeci jen pro jistotu rádi založíte. Průměrná délka cest je 15 – 20 metrů.

Výhodou pro začátečníky je také poměrně dost cest s nízkou obtížností kolem 5 – 6 UIAA. Lehčí cesty nabízí zejména levý sektor. Písek moc nesolí a místy je železitý, takže se po něm leze dobře.

Většina obvykle lezených cest je na jižní straně skal. Výhodou jsou tu proto krásně vzrostlé stromy, které i v letním parnu poskytují příjemný stín.

Příjezd/přístup

Pokud jedete po rychlostní silnici R10 směr z Prahy na Liberec, je dobré trefit sjezd na Sychrov. Tady odložte nelezoucí příbuzné, partnerky a děti a pokračujte rovně podél dálnice přes obec Žďárek. V obci Jílové vezměte první pravou a za moment jste v Bezděčně.

Druhou variantou je příjezd od severu po silnici z Hodkovic n. Mohelkou směrem na Frýdštejn. Důležitou obcí je opět Jílové, kde se pro změnu stočíte doleva na zmiňovaný Frýdštejn, abyste vzápětí přijeli do Bezděčína.

Výhledy na dominantu - Ještěd.

V obci přijedete na pomyslnou náves nacházející se v pravotočivé zatáčce. Zde vůz stočíte velmi ostře vlevo. Po přibližně 300 metrech přijedete k první odbočce vpravo ke kravínu. Tady je vhodné zaparkovat (končí asfalt). Pěšky pokračujete po polní cestě asi 200 metrů mírně do kopce směrem k lesu. Skalky jsou vidět po levé i pravé straně cesty.

Lezecká oblast Bezděčín - na mapě.

Orientační seznam cest se dá najít na lezec.cz/cesty. Nejlépe je však přijít, obhlídnout, odhadnout a lézt. Netřeba zkoumat jména a obtížnosti.

Pár dalších informací k lezení v okolí Hodkovic nad Mohelkou - na Lezci.

Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín Bezděčín