Dva dny v Delfách

Fotografie: Vladimír Linhart | Martin Linhart
Štítky: 2000 | Delfy | UNESCO | Řecko

První den

V 7:10 druhého dne zvoní zvony a my se budíme. Chtěli jsme vstávat podstatně časněji, v 5:30, abychom stihli autobus :-). Rychle proto balíme a doslova sbíháme dolů do Kastraki stejnou cestou jakou jsme šli nahoru. Hlad nás nutí snídat za chůze müsli tyčinky. Když přicházíme do Kalambaky, tak už z dálky vidíme autobus. Je to ten náš. Měli jsme štěstí, protože jede až v 9h. Kupujeme si lístek do Lamíi za 1950DRS. Cesta je pohodová, krásné počasí, vyhlídky. Projíždíme kolem Thermopyl a v Lamíi samotné nás překvapují obrovské hory.

Apollonův chrám, Delfy, Řecko

Všechno začíná jít až překvapivě lehce. Hravě nacházíme naší zastávku a kupujeme další lístek za 1800DRS. Míříme do Delf. Z Lamíi je to 90km a máme ještě nějaký čas a tak se vydávám fotit. Po cestě autobusem si čteme Hobita a asi 25km před Delfami zastavujeme ve městě Amfissa, kde má autobus dvaceti minutovou pauzu na procházku. Na stromech jsou zrale vypadající mandarinky, ale jejich chuť svědčí o opaku - jsou kyselejší než citrón. Podél silnice do Delf se vine veliký akvadukt.

Delfy jsou malé město pod horou Parnas (2457m), z nichž je v dáli vidět moře. Vesnice působí dosti zbohatlým dojmem, samé hotely a krámky se suvenýry. Vše je na naše poměry ukrutně drahé. Moderní Delfy jsou od těch starověkých vzdáleny asi 1,5km a když dojdeme na jejich kraj, tak před dveřmi muzea k naší smůle zjišťujeme, že je už půl hodiny zavřeno. Mrzí nás to o to víc, že v pondělí jej vůbec neotevřou a tak už teď víme, že na této cestě se dovnitř nepodíváme. Delfská akropole má naštěstí otevřeno každý den do 14:45. Jdeme ještě kus po silnici ve směru na Athény, kde jsou další památky, které neleží za plotem. Jedná se o gymnázium charakteristické sloupořadím, chrám bohyně Atény, pokladnice a Tholos. Prostě bomba pro naše objektivy, které lačně snímají naše první starořecké památky.

Svatyně Atheny Pronaia. Nejvýraznější kulatý objekt je Tholos, Delfy, Řecko

Nad starověkým komplexem nacházíme WC i s tekoucí vodou. Dopřáváme si báječnou koupel pod umyvadlem, pereme si věci a kocháme se pohledem na ruiny. Jen kousek odtud po silnici, zalézáme do olivového háje. Rozděláváme spacáky a karimatky - dnešní spaní je vyřešeno :-)

Druhý den

Po sedmé hodině vstáváme. Zase jsme chtěli vstát o hodinu dříve, ale byla ještě moc velká tma, přeci jen je už podzim. K snídani si dopřáváme zbytek vloček, rozinky a chleba.

Mezi oběma starověkými areály, tedy tím horním oploceným a spodním neoploceným, vyvěrá na úbočí hory Parnas pramen Castalia. Chvíli jsme pozorovali místní lidi, kteří si sem jezdí auty točit vodu a tak si zcela bez obav čepujeme do našich lahví zásoby z tohoto posvátného pramene, kde se omyl i lord Byron.

Na vstupu do památného areálu si kupujeme kromě lístků i oboustrannou mapku 500DRS a uplatňujeme poloviční studentské vstupné 600DRS. Paní na pokladně potvrzuje to, co jsme zjistili již včera - muzeum dnes skutečně neotevře. Otevírací doba areálu je od 8:30 do 14:45 každý den a do onoho muzea se platí pouhých 2000DRS! Krosny si ponecháváme za prodejnou lístku. Procházíme parádní areál, bohužel se jedna z nejkrásnějších pokladnic právě opravuje a přes lešení není nic vidět. Trochu výše je velký stadion, kde si několik šílených turistů zkouší zaběhnout rovinku na čas. Vzájemně se při tom sjíždějí na kamery. Do krásného a klidného rána přichází horda cvakajících Japonců a tak to balíme a jdeme podél divadla dolů.

Celkový pohled na starověké Delfy, Řecko

Ve městě si kupujeme nějaká jablka, oblíbené olejovky a chleba (1250DRS). Paní v obchodě se naší roztodivné kombinaci trochu směje, ale my jsme na výsost spokojeni. Zjišťujeme si časy autobusů ve směru do Athén. Jedou v 5:30, 9:00, 11:00, 13:30 a pak už nic. Je to zvláštní po poledni to tu všechno umírá a není možné se odsud dostat. Cestou zpátky do olivového hájku vidíme chlápka na motorce, který zastavuje u pramene. Čekáme taky na natočení vody, když v tom se s námi motorkář dává do řeči. Je to 72 letý Němec z Kolína nad Rýnem, starý tetovaný vlk v koženém obleku. Sedá si k nám a povídáme si o cestování. Ukazuje nám své tři pasy. Dva normální a jeden z neexistující republiky v Jižní Africe, kde má svojí fotku z karnevalu. Jak dokazují razítka a víza, tak na motorce projel snad celou Afriku. Pak nám podává obálku se slovy „Bees from South Africa.” Martin ji opatrně otevírá a očekává sušenou včelu. Když obálku pootevře, ta sebou začne divoce házet a bzučet. Lekli jsme se jako prase :-) Byl to kanadský žertík. Šlo o rafinovaný mechanismus - sponka s gumičkou namotaná na drátu. Ještě jsme ho upozornili, že za necelé dvě hodinky zavírají památky, aby to stihl a rozloučili jsme se.

My jsme zamířili do naší "umývárny" a hájku, kde si pochutnáváme na česnekových instantních polévkách ve studené vodě.

Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko. Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko. Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko. Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko Dva krásné dny prožité mezi starověkými památkami. Delfy, Řecko