Ruta de las Cascadas

Přidáno: 12.2.2016 | Datum akce: 29.6.2012
Fotografie: Martin Linhart | Marta Léblová
Štítky: 2012 | Baños | Ekvádor | Jižní Amerika

Proč je ekvadorské Baños takovým lákadlem pro turisty z celého světa? Dokonalým moderním zázemím a službami pro lázeňské hosty to nebude. Ačkoliv věřím, že takové služby tu k nalezení jsou, ale my jen stěží nalezneme po kapsách dostatek dolarů, kterými bychom je vyvážili. Tím pravým lákadlem, které „nic nestojí“, je okolní příroda a její perfektní přístupnost. Vyšlápnete si na trek za město nebo sednete na kolo a do pár minut jste obklopeni zelení, bouřícími vodopády anebo pozorujete kužel čoudící sopky. A když se na závěr dne, kdy venkovní teplota spadne k nule, ponoříte spolu se stovkou dalších stejně majetných lázeňských hostů do bazénu s horkou vodou, víte jistě, že jste někde hodně blízko ráje.

Ceny za noc ubytování v Baños se různí i v závislosti na dni v týdnu. V hotelu Rocas činí víkendová přirážka od pátku do neděle jeden a půl dolaru na osobu. I tak je pokoj pro dva za 15 dolarů doslova bargain. Přírodní atrakci Ruta de las Orquídeas, Cascadas y Guayabas – Stezka orchidejí, vodopádů a kvajávy - máme vyhlédnutou už z domova. Půjčíme si kola a pomalu se necháme unášet mírným sklonem silnice směřující podél řeky Pastaza do amazonské džungle. Plánujeme sjet maximálně 20 – 25 kilometrů po silnici spojující BañosPuyo (celkem 60km). Kola budeme mít přistavena v půl desáté, takže stíháme ještě ranní posezení v kafeterii. Překvapení se koná vzápětí. Asi jsem se ráno špatně vymáčkl, ale koupil jsem poukazy na jízdu otevřeným výletním autobusem namísto zamýšlené jízdy na kolech.

Výletníci společně pod vodopádem Manto de la Novia, Ruta de las Cascadas, Ekvádor

Co se dá dělat. Usazujeme se na zadní lavici barvami hýřícího alegorického vozu - chivo. Nejprve objíždíme hotely a nabíráme další lidi. Krátce nato nabíráme směr na Puyo, jednu z hlavních vstupních bran do Amazonie, a vydáváme se na 25km dlouhý výlet po Ruta de las Cascadas.

První zastávka je u atrakce španělsky nazvané tarabita. Jde o primitivní lanovku používanou v hornatých oblastech ekvádorských And. Tento nedůvěryhodný dopravní prostředek se skládá z koše nebo křesla připevněného ke kabelu, po němž se pomocí kladky a gravitace vydává na nejistou jízdu. Tarabitas mohou překonávat vzdálenost od několika metrů po více než kilometr! V minulosti nahrazovaly neexistující mosty přes řeky a kaňony a nebýt turistického ruchu, brzy by zcela zmizely. Máme příležitost si ve dvojici za dva dolary nasednout a přeletět nad řekou Pastaza. Možná příště …

Míjíme také místo, kde se provozuje puenting či puentismo. V našich šířkách známý jako bungee jumping. A sjezdy (canopy) v závěsu na laně na opačný břeh řeky.

Alegorickým vozem pomalu jedeme po stezkách vyhýbajících se silničním tunelům, které nabízejí nejkrásnější výhledy na řeku ověnčenou vodopády. Každý má nejen své jméno, ale i zajímavou historku pojící jej s indiánskou mytologií, nebo vyniká esteticky. Míjíme hydroelektrárnu Agoyán, stojící poblíž nejvyššího stejnojmenného vodopádu v ekvádorských Andách (61 metrů).

K mohutnému El Manto de la Novia (nevěstin závoj) sjíždíme na druhou stranu řeky v koši tarabity. Po uhrazení drobného poplatku za přelet nad bílými peřejemi platíme ještě za průchod malou botanickou zahradou, abychom se dostali přímo k patě tohoto čtyřicetimetrového vodopádu. V minutě jsme durch promočení. Rychle fotíme a utíkáme pryč. Při čekání na tarabitu jde Marta koupit smažený banán se sýrem za tři čtvrtě dolaru. Exkluzivní pochoutka.

Ochočený papoušek, který se nám předváděl u jedné z restaurací na trase kolem vodopádů ...

Míjíme další vodopády El Corazón, Esperanza … a 18km od Baños obdivujeme mohutný vodopád Cascada del Río Verde známější jako Pailón del Diablo. V několika stupních se zde vody odrážejí od skal a překonávají postupně výšku osmdesáti metrů. Naše cesta končí přibližně po 26 kilometrech v Machay. Platíme další dolar a vydáváme se po turistickém chodníčku dolů k řece Pastaza podél jednotlivých kaskád vodopádu Machay. Natáčí se tu zrovna záběry pro chystanou propagační kampaň na podporu ekvádorského turismu. Zastavuje mě chlapík z produkční společnosti Movie & Arts, abych mu zapózoval pro záběr turisty s kamerou. Trochu nelogicky požaduje, abych natáčel kamerou na výšku. Bude to pravděpodobně vypadat zajímavěji. Přidává se i Marta a před rostoucím davem přihlížejících sehráváme na několik pokusů párek nadšených turistů. Obdivujeme přírodu, divoce gestikulujeme a stále se do široka usmíváme ... a výsledek? Téměř dvacetiminutové video Ecuador ama la vida - Baños de Agua Santa. Zvláštní pozornost je třeba snímku věnovat v čase 17:42 až 17:50, kde před vodopádem Machay nechávám vyniknout svým zádům držíc kameru na výšku.

Cesta zpět po schůdcích do vesničky Machay nemá konce, ale jinak jsme si tento mastňácký výlet náramně užili!

Ecuador ama la vida - Baños de Agua Santa
Příprava tradičních pochoutek na ulici, Baños, Ekvádor Ruta de las Cascadas, vodopád Agoyán, Ekvádor Stavení rozesetá nad strmým srázem nad řekou Pastaza ... Martin se pokouší zachytit krásu okolní krajiny Řeka Pastaza ... Jedna z mnoha občerstvoven na cestě kolem vodopádů ... poblíž vodopádu Agoyán Stezky vedoucí přímo po hraně srázu nad řekou některé bezpečnostní normy asi nesplňují ... Dva mosty za sebou umožňují provozování oblíbeného puentingu! Stezka, která objíždí tunel je určena pouze pro alegorické vozy chivo nebo cyklisty ... Ochočený papoušek bez klece se rád předvádí před početným obecenstvem Krásný vodopád Manto de la Novia Malá botanická zahrada pod vodopádem ... Pod padající vodou ... Manto de la Novia - nevěstin závoj Marta s 'nevěstiným závojem' ... Údolí řeky Pastaza, Ruta de las Cascadas, Ekvádor Most přes údolí řeky ... Trabita - koš visící na laně nad údolím ... Smažený banán se sýrem - výtečná pochoutka! Cascada del Río Verde, vodopád známější jako Pailón del Diablo Orientační mapka soustavy vodopádů Machay ... Místa, kam se nedoporučuje chodit ... Kaskády vodopádu Machay, Ruta de las Cascadas, Ekvádor Výletníci v krůpějích vod ... Krásná příroda v okolí vodopádu Machay Produkční z filmového štábu společnosti Movie & Arts natáčející záběry pro reklamní video o Baños a okolí ... Místa, kam se nesmí ... Marta a v pozadí vodopád Machay Kabina alegorického vozu chivo ... ... a Marta v kabině chivo!