El Lechero

Přidáno: 19.1.2015 | Datum akce: 19.6.2012
Fotografie: Martin Linhart | Marta Léblová
Štítky: 2012 | Ekvádor | El Lechero | Imbabura | Jižní Amerika | Otavalo | San Pablo

Výhled na jezero Cuicicha, který si vychutnáváme po výstupu na Cotacachi (4944m), je úchvatný. Je krátce po poledni. Mraky sedí jen na vrcholcích kopců a my se nechceme vracet rovnou do hotelového pokoje a začít si balit na ranní odjezd. Chceme se ještě porozhlédnout kolem. Žádáme Diega, aby s námi zajel na nějaké zajímavé místo v okolí Otavala. Něco nenáročného, kde nebudeme muset pochodovat. Kde si jen vychutnáme krásu místa …

Diego chvilku přemýšlí a navrhuje El Lechero. Posvátný léčivý strom. Vzpomínám si, že jsem o něm četl v průvodci. Nachází se jen 50 minut chůze (4km) z Otavala na farním pozemku Eugenio Espejo. Projíždíme nejkratší možnou cestou skrz Otavalo a stoupáme do kopce nad lagunu San Pablo.

El Lechero je osamocený strom rostoucí na vršku přirozené vyhlídky (2847m). Můžete odsud snadno vidět na lagunu San Pablo, sopku Imbabura nebo na Otavalo. Celý je obehnaný plotem s malou udržovanou zahrádkou. Nejspíše proto, aby byl uchráněn před vyrýváním přihlouplých nápisů do kmene. El Lechero můžeme přeložit jako „mlékař“, ale žádné spojitosti s mlékem jsme se nedopátrali a ani Diego nám prazvláštní pojmenování stromu nebyl schopen vysvětlit. Ostatně příliš se nerozpovídal ani o samotném stromu a důvodech jeho důležitosti pro místní komunitu.

„Diego, jak starý může být?“
„Nevím přesně, ale určitě už tu stál, když jsem se narodil.“ A pak si bere telefon a volá kolegovi, zda nebude znát přesnější odpověď.
„Tak kamarád říká, že to bude dvě stě let.“
„Díky Diego!“

Později jsme si zjistili, že se jedná o tisíciletý strom, který byl vlastní této zóně andské krajiny. Jemu podobných už mnoho není. Stávají na vyvýšených místech, která dříve sloužila jako strategické strážní body. Místní vojenská hlídka se jmenovala Pucará de Rey Loma (Rey Loma je jméno celé vyvýšené pláně). Umístěná byla právě tak, aby odsud bylo možné dohlížet na břehy jezera, městečko Otavalo i svahy sopky Imbabury.

Rumiñawi - incký válečník, který po smrti Atahualpy vedl na území dnešního Ekvádoru odpor proti španělské okupaci, Otavalo, Ekvádor

El Lechero je místem, kde se vykonávaly domorodé zvyky, očistné rituály a k jeho patě se přikládaly i drobné dary s prosbou za lepší úrodu nebo v období sucha za příchod deště a nebo s prosbou o uzdravení nemocných. Stačilo pár klasů kukuřice z první sklizně, trocha vařeného mote, hrachu, morčete nebo pár mincí ponechaných v prohlubni kmene.

Jen deset minut chůze odtud je Parque Condor. Malá zoo stanice starající se o neduživé či zraněné kondory a atrakce pro turisty. Ještě o kousek dále ve stejném směru jsou vodopády Peguche (Cascada de Peguche). My jsme se spolu s Diegem vypravili na naší poslední společnou zastávku. Na hezkou vyhlídku nad Otavalem.

Ranní vyhlídka na sopku Imbabura (4630m) ze střechy hostalu Tamia Taki, Otavalo, Ekvádor

Zpátky ve městě jsme po 16. hodině. Malý trabl je, že všechny vývařovny jsou již zavřené a po osvěžující sprše musíme hledat restauraci. Odhadujeme, že v Tabascos, mexickém podniku na rohu Plaza de Ponchos, by mohlo být i něco pro vegetariánku Martu. Výsledek je nepřesvědčivý. Velice průměrné jídlo, které se jen s odřenýma ušima může srovnávat s klasickým obědovým menu. A stojí 20 dolarů! Ufff. Na místní poměry slušná suma.

Po sedmé večer jdeme odpočatí na procházku. Jestliže jsme si stěžovali na kvalitu a cenu dnešního oběda, vše nám má být vynahrazeno večeří. Na Plaza de Ponchos se koná malý gastronomický festival. Dvacet stánků. Spousta vůní, chutí, kouře a nadšených lidí. Staré indiánky v širokých sukních servírují svoje domácí speciality. Každá svoje plato típico. Po počátečním váhání při pohledu na různou úpravu vnitřností a dalších neidentifikovatelných surovin si kupujeme pytlík s Mote de la Chuquilla. Veliká uvařená kukuřičná zrna dvou druhů se slaným sýrem. Lahůdka v igelitovém pytlíčku za půl dolaru. Zkoušíme kukuřičné placky, koule z kynutého těsta buňuelo, masové koule s rýží a vejcem v těstíčku … jaké lahůdky!!! A ceny? Nic nepřekročilo osmdesát centů! Jsme přejedení a bohatší o zajímavý zážitek. Spolu s místními si vychutnáváme poslední sousta. Stánky mají vyprodáno. Poslední noc v Otavalo a ráno dlouhý přesun přes Quito pod Illinizas, první pořádné ekvádorské kopce!

El Lechero - posvátný strom rostoucí na vyhlídce nad jezerem San Pablo, Otavalo, Ekvádor El Lechero - posvátný strom rostoucí na vyhlídce nad jezerem San Pablo, Otavalo, Ekvádor Diego, Martin a Marta před posvátným stromem El Lechero, Otavalo, Ekvádor El Lechero - posvátný strom rostoucí na vyhlídce nad jezerem San Pablo, Otavalo, Ekvádor Martin natáčí scenérie z vyhlídky nad jezerem San Pablo. V pozadí sopka Imbabura (4630m), Ekvádor Diego, Martin a Marta - selfie u El Lechero, Ekvádor El Lechero - posvátný strom rostoucí na vyhlídce nad jezerem San Pablo, Otavalo, Ekvádor Panoramatický pohled na městečko Otavalo, Ekvádor Diego nás vykládá ze svého vozu před hotelem Tamia Taki v Otavalo, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - kostel San Luis, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - radnice na náměstí Plaza Bolívar, Ekvádor Martin v akci s kamerou na náměstí Plaza Bolívar, Otavalo, Ekvádor Rumiñawi - incký válečník, který po smrti inckého vládce Atahualpy vedl na území dnešního Ekvádoru odpor proti španělské okupaci, Otavalo, Ekvádor Plaza Bolívar s pomníkem inckého válečníka Rumiñawi a kostelem San Luis v pozadí, Otavalo, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - koslet El Jordán, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - koslel El Jordán, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - tržnice na náměstí Plaza de Ponchos, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - tržnice na náměstí Plaza de Ponchos, Ekvádor Obrázky z ulic a náměstí městečka Otavalo - tržnice na náměstí Plaza de Ponchos, Ekvádor