Přívětivá Illiniza severní

Přidáno: 9.3.2015 | Datum akce: 21.6.2012
Fotografie: Martin Linhart | Marta Léblová
Štítky: 2012 | Andy | Ekvádor | Illiniza Norte | Illiniza Sur | Jižní Amerika

Opatrně vystrkuji hlavu ze stanu. V noci přírodní živly lomcovaly s naším oranžovým příbytkem takovou silou, že se neodvažuji hádat, co mne čeká venku. Je krátce po šesté hodině ranní. Nebe je jako vymetené. Máme krásný výhled na obě blízké pětitisícovky – Illinizas. Otáčím hlavu na východ a tam se v celé kráse předvádí dokonale souměrný kužel Cotopaxi (5897m). To je probuzení. Jen ještě vědět, kde je ta horolezecká chata ...

Balíme stan. Nesnídáme, ani nevaříme čaj. Musíme najít chatu a pak se uvidí, co dál. Ujdeme sotva dvěstě metrů a už ji vidím. To snad není pravda! Spali jsme pouhých 15 minut chůze od ní! Volám na Martu, která si viditelně a zhluboka oddechla. Chata Nuevos Horizontes (4700m) je prázdná a zavřená. Na zápraží si připravujeme snídani a současně balíme na výstup na Illiniza Norte (5126m). Velké batohy ukládáme do prostoru pod chatou. Směr je zřejmý. Vidím vrchol a nepochybuji, kudy půjdeme. Illiniza Norte je snadným nezáludným kopcem. Jen pod vrcholem jsou techničtější pasáže, které umí potrápit, zejména pokud nasněží. Rozcestník „Norte“ a „Sur“ jasně naznačuje, kam se vydat. Volím nejpřímější možný směr.

Sedlo mezi oběma dvojčaty - Illinizas - pokračujeme přímo k vrcholu severní pětitisícovky ...

Počasí nám přeje. Po sedmé hodině ráno bylo bezoblačno. Nyní, po osmé hodině, se již formují první mračna, ale mohlo by to ještě několik hodin vydržet. Zvolený směr není vyloženou procházkou, a tak si navazuji Martu na lano, aby měla podporu a necítila se nesvá na kamenitém ujíždějícím podkladu. Obvykle se chodí nejsnadnější cestou po jihovýchodním hřebeni. My se na něj hodláme napojit o něco poději. Kopec se strmí. Přicházejí na řadu i ruce. Ve vrcholových partiích přelézáme na pravou stranu hřebene, oblézáme kolmé věžičky a dostáváme se do místa zvaného Paso de la Muerte. Jedná se o strmou skalní pasáž, kterou je nutné překonat. Podle množství stop snadno nacházíme strmý skalní komín, kterým prolézáme až ke křížku. Skála je všechno jen ne stabilní a pevná.

Výstup na Illiniza Norte (5126m) je po dvou a půl hodinách dokonán. Výhledu na protější Illiniza Sur již brání hradba mraků, ale my si ještě stále vychutnáváme slunce a máme radost z první společné pětitisícovky. Křížek je ozdobený pentlemi a dalšími upomínkami na množství horolezců, kteří si Illinizu Norte vybrali jako snadný aklimatizační vrchol.

Na vrcholu Illiniza Norte (5126m), Ekvádor

Po poledni už jsme zpátky u chaty. Otevíráme dveře a rozkládáme si věci na palandě. Pořád jsme tu sami. Vaříme si polévku a pojídáme buchty. Po jídle si zalézáme do spacáků. Načítáme si, kudy vést zítra výstup na lezecky náročnější zaledněnou Illiniza Sur (5262m). Popis konfrontujeme s fotografiemi, které jsme dnes pořídili během výstupu.

Po třetí hodině odpolední se náhle otevírají dveře chaty a objevují se dva chlapi. Jedná se o správce. Mladší Daniel je hodně upovídaný. Ukazuje nám obrázky z rekonstrukce chaty, popisuje obtíže výstupu a záludnosti terénu, odkud oproti popisu v knížce již ustoupil ledovec. Kromě ledu nás tak čekají i těžší lezecké pasáže ve skále. Nejpozději máme vystartovat ve tři hodiny ráno.

Freddy je starší nemluvný a na první pohled je právě nastydlý. Sotva popadá dech, potí se a povaluje na matraci. Venku se žení čerti. Padají kroupy, fučí vítr. Kluci si pořád dokola pouštějí z mobilu jednu a tutéž písničku. Jeden corazón za druhým. Takhle koncentrovaná jihoamerická romantika je na palici!

Spartánské ubytování pro téměř 20 lidí, chata Nuevos Horizontes, Ekvádor

Chata je skvěle vybavená. Zásoby jídla a pití, venku možnost nabrat vodu, splachovací toaleta, plynový vařič, palandy pro více než 10 lidí. V sešitě je ceník. Za přespání požadují 15 dolarů na osobu. Ekvádorci mají spaní na chatě o polovinu levnější.

V pět odpoledne se z ničeho nic kluci balí a utíkají dolů. Freddy se hodlá objevit zase zítra ráno kolem deváté hodiny. Počasí se zlepšilo. Dnešní zásobovací vynášku mají za sebou, tak proč tu zůstávat.

S vidinou brzkého vstávání se chystáme jít včas spát. Připravujeme si míchaná vajíčka ze sáčku a vaříme čaj na ráno. V osm už máme půlnoc ...

Nádherný výhled na kužel sopky Cotopaxi (5897m) a v dálce vykukuje další z ekvadorských obrů sopka Antisana (5704m), Ekvádor Illiniza Sur (5263m) nalevo a Illiniza Norte (5216m) napravo, Ekvádor Chata Nuevos Horizontes pod oběma Illinizami, Ekvádor Chata s pohledem na Illiniza Norte ... Pohled do severní stěny Illiniza Sur při výstupu na Illiniza Norte, Ekvádor Na vrcholu Illiniza Norte (5126m), Ekvádor
Probuzení po divoké noci za kameny ... Ranní výhledy ... Rychle stoupáme, hledáme chatu a těšíme se na výstup ... Cotopaxi (5897m) koupající se v ranním slunci, Ekvádor Marta pod východní stěnou Illiniza Sur Hřeben Illiniza Norte táhnoucí se od východu na západ ... Illiniza Sur (5263m), Ekvádor Martin nedaleko chaty ... v pozadí hřeben Illiniza Norte Chata Nuevos Horizontes (4700m), Ekvádor Malé jezírko v kráteru mezi oběma vrcholy Illinizas ... Stoupání v nestabilní skále ... Pohledu na východ kraluje Cotopaxi, Ekvádor Illiniza Sur se rychle zahaluje do mraků ... Krátká pauza v závětří pod hřebenem ... mraky už se blíží i na náš kopec ... Za slunce to už nestihneme, tak alespoň neztratit směr, Illiniza Norte, Ekvádor Marta kousek za úsekem, kterému se říká Paso de la Muerte, Illiniza Norte ... Hřeben Illiniza Norte, Ekvádor Poslední lezecký úsek ... Šipka na kameni naznačuje směr k vrcholu Illiniza Norte, Ekvádor Občerstvení po posledním lezeckém úseku ... Kousek od vrcholu ... Marta s expediční vlajkou na vrcholu Illiniza Norte (5126m), Ekvádor Křížek na Illiniza Norte (5126m), Ekvádor Vrcholovka ... A ještě jeden křížek ... Vracíme se rychle k chatě a z lenosti jsme cestou ani nesmotali lano ... Před chatou už je počasí úplně na nic ... Marta se hned pouští do vaření ... od včerejšího oběda jsme pořádně nejedli ... Kuchyňka je dobře vybavená ... Vzkaz pro návštěvníky od správce chaty Freddyho, chata Neuvos Horizontes, Illinizas, Ekvádor Ceník zásob, které jsou na chatě k dispozici ... Vzpomínka na jednoho ze zakladatelů ekvádorského andinismu ... Naše večeře ze sušených vajíček ...