Dachstein (2995m)

Přidáno: 10.9.2006 | Datum akce: 10.9.2006
Fotografie: Martin Linhart
Štítky: 2006 | Alpy | Dachstein | Rakousko

Pohled od Zadního Gosauského jezera (Hinterer Gosausee - 1154m) směrem k vápencovým štítům Dachsteingruppe. Září 2006 bylo charakteristické svým krásným teplým počasí a když se v předpovědi počasí objevilo, že od 8. do 10. září bude zcela stabilní počasí, které neměla narušit žádná fronta, bylo rozhodnuto - jedeme se projít na Dachstein (2995m). Jakub, místní znalec, který se o výstup již v minulosti neúspěšně pokoušel, se k nám (Martin a Vláďa) přidal.

Průvodce sliboval, že výstup na "Kamennou střechu" - Dachstein, splní všechny horalovi sny. Měl nás čekat dlouhý výstup na chatu, pak přechod ledovce a na závěr "klettersteig" k vrcholu.

Příjezd

Všichni tři - Jakub, Vláďa a Martin - na startu před restaurací u Předního Gosauského jezera (Vorderer Gosausee - 933m). Řekli jsme si, že Dachstein je natolik blízko, že nemá cenu jezdit již v pátek odpoledne po práci, prodírat se kolonami aut a spát někde na parkovišti. Do auta jsme tak sedali až po druhé hodině ráno v sobotu 9. září. Jediným vzruchem během klidné noční cesty na jih byl průjezd ulicí Veletržní v Praze, kde nám pod auto vbíhaly rozjeté tanečnice v mini kraťáskách a kloboučcích z klubu Mish Mash. Pak už probíhala cesta přes České Budějovice - Dolní Dvořiště - Linz - Bad Ischl a Gosau až k našemu cíli, parkovišti u jezera Vorderer Gosausee, bez nejmenších problémů. Jediné na co je nutné pamatovat, je zaplacení poplatku za jízdu na rakouských dálnicích.

Na parkovišti se neplatí žádný poplatek, tedy alespoň my jsme si nevšimli, že by tomu bylo jinak :-) Vyjeli jsme až na nejvýše položené parkoviště (900m), kde jsou i záchody a začali jsme vybalovat a třídit, co s sebou.

Výstup

Pohled na štíty Gosaukamm od jezera Vorderer Gosausee. Po velmi rozvážné snídani, během které začala na parkoviště najíždět další vozidla, jsme nahodili batohy a vydali se pomalu k jezeru.

Výstup na Dachstein jsme se už předem rozhodli rozdělit do dvou částí:

Samotný start je u restaurace s krásným výhledem na jezero na pozadí samotného Dachsteinu a věží Gosaukamm napravo. Hned vedle jsou také stanice lanovky vedoucí na Gablonzer Hűtte (1522m).

Přibližně ve třetině stoupání k chatě Adamek Hűtte křižuje stezka potok Kreidenbach - 1550m. Podél jezera vlevo jsme pokračovali po silnici, lze jít i po druhém břehu po zpevněné stezce, cesta je však o kousek delší. Za Vorderer Gosausee čili Předním Gosauským jezerem začíná cesta stoupat a míjí další vodní plochu, malé jezírko d´Lack´n, které není z cesty skoro vidět. U Zadního Gosauského jezera (Hinterer Gosausee) jsem si po prvních 250 výškových metrech dopřáli zaslouženou pauzičku. Zde obvykle končí procházky většiny turistů, kteří se přišli projít s kočárkem nebo projet na kolech.

Cesta pokračuje vpravo od jezera a přes suťovisko se přibližuje skalám. Začínají serpentiny, zmenšují se stromy a pokračuje nekonečná cesta pořád nahoru. Odměnou za námahu jsou překrásné pohledy zpět na Gosauská jezera, která máme celou dobu za zády. Průvodce odhaduje, že výstup k Adamek Hűtte (2196m) trvá 4 až 5 hodin. Jelikož jsme si velkoryse naložili naše batohy, patříme mezi ty, kterým cesta zabírá o dvě hodiny déle, než konečně chatu spatříme.

Pohled zpátky do údolí na Gosauská jezera, vlevo pohoří Gosaukamm. Vytahujeme kartičky členů Alpenvereinu a platíme nocleh (8 Euro) na palandách pod peřinkou. Takže spacák a karimatku jsme táhli zbytečně :-( Jakub má trošku zpoždění a členové Alpenvereinu mají přednost, takže nakonec mu nezbývá než přespání na podlaze v přízemí za stejnou cenu, jakou platíme my. Na chatě pracovala jedna holka z Čech, takže jsme ani neužili naší lámanou "rakouštinu".

Podvečer trávíme vařením jídla za chatou, ostatně jako naprostá většina Čechů, popíjením pivka a pozorováním zapadajícího slunce, které úžasně osvětluje plochu ledovce a vápencového štítu Dachsteinu.

Romantické západy slunce na chatě Adamek Hűtte - 2196m. Ráno vstáváme celkem brzy. Nicméně nechce se nám vycházet za světla čelovek a tak nespěcháme a vycházíme až s rozbřeskem. Jdeme rovnou s navlečeným sedákem. Velmi rychle a snadno se dostáváme k patě ledovce Grosser Gosaugletcher, kde nasazujeme mačky, rukavice a cepín. Ledovec je u nástupu úplně hladký a na jeho povrchu není ani stopy po sněhu, čistý led. Jedeme bez navázaní na lano. Orientaci moc neřešíme, protože v tolika lidech, kteří se o výstup pokouší ve stejnou dobu jako my, se prostě nedá zabloudit :-)

Nenáročný sestup po lesknoucím se ledovci Grosser Gosaugletscher - 2600m. V sedle Oberer Windlucke (2746m) shazujeme mačky a měníme je za feratový set. Nástup na skalní stěnu byl při našem výletě velmi snadný a nebylo potřeba překonávat žádnou okrajovou trhlinu. Klettersteig (via ferrata) bohatě osazený kramlemi a kolíky nepatří mezi příliš obtížné a potřeba cvaknout se na jistící ocelové lano je spíše výjimečná. Z chaty až k vrcholovému kříži na Hoher Dachstein (2995m) jsme vyšli za necelé dvě hodinky a čekala nás zde úžasná panoramata do všech stran. Na vrcholu si dáváme svačinku a pozorujeme hemžení lidí.

Sestup

Kousek od vrcholu Dachsteinu, kam vás přivede vzdušný klettersteig. Cesta dolů byla bez komplikací. Po spodní části ledovce již tekly potůčky vody a jeho plocha se leskla jako zrcadlo. V chatě jsme jen sbalili věci, dali pivko a na záchodech doplnili vodu. Vláďa nám tvrdil, že je vyráběna recyklací výkalů. Moc jsme to neřešili, ale pro jistotu jsme jí ještě prohnali filtrem :-)

Před námi byla opět ta nekonečná štreka. Na cestě kolem jezer jsme toho měli už plné zuby. Voda došla a tak byl příchod k restauraci u parkoviště vysvobozením. V potoce Gosaubach jsme si dali lehkou koupel a po páté hodině večer jsme vyrazili na cestu domů.

Co si vzít

Všichni tři - Vláďa, Jakub a Martin - pod vrcholovým křížem - Dachstein 2995m. Pro náš výstup na Dachstein bylo charakteristické, že jsme si vzali strašně moc věcí a měli nehorázně těžké bágly. Podle našich zkušeností a v případě, že plánujete přespání na chatě, stačí opravdu jen lehký batoh. Ba co víc - Dachstein se dá s lehkým batůžkem vyběhnout a seběhnout za jeden den i po této dlouhé trase od Gosauských jezer.

Za dobrého počasí a ke konci sezóny, kdy již téměř není sníh, pravděpodobně neužijete na ledovci ani lano, ale pro jistotu jej doporučujeme vzít a navázat se. Nezbytné jsou mačky, cepín, sedák, helma, HMSka a feratový set.

Odkazy a informace

Průvodce

Ivo Petr - Rakouské a Bavorské Alpy

Mapa

Alpenvereinskarte 14 - Dachsteingebirge 1:25 000

Počasí a nebo sněhová předpověď

Další informace

Chata - Adamek Hűtte (2196m)